Koalicija 27 smatra potpuno neutemeljenom ocjenu Agencije za zaštitu prirode i životne sredine da je upitno u kojoj mjeri određeni stručnjaci i nevladine organizacije mogu da komentarišu elaborate procjene uticaja na životnu sredinu, navodeći da “ne postoji ekspert za sve“.
Imajući u vidu da Agencija formira Komisije shodno potrebama za dodatnom eksternom ekspertizom, a predstavnici NVO putem javnih poziva predlažu kandidate, o čijem imenovanju takođe odlučuje Agencija kao nadležni organ, čudi nas da se bez potrebne argumentacije insinuira na nečiju (ne)stručnost , naročito jer se radi o vema ozbiljnoj tematici koja je predmet interesovanja naše Koalicije.
Vjerujemo da bi javnost trebala da zna da učešće predstavnika NVO u radu Komisije za ocjenu elaborata procjene uticaja na životnu sredinu u praski znači da se dobija i podrška kolega ne samo iz matične ili organizacije koja je podnijela kandidaturu i potrebnu dokumentaciju već mnogo šire, što znaći da se radi o mnogo većem dorpinosu nego što je pojedinačni, bez obzira na stučne reference i zvanje. Takođe, predstavnici NVO sektora koji učestvuju u radu komisija imaju praksu da poznaju lokaciju i teren koji je predmet procjene uticaja na životnu sredinu, za razliku od članova iz redova nadležnih organa koji bez prethoidne terenske posjete odlučuju o veoma ozbiljnim stvarima.
Upravo zato smo očekivali da Agencija za zaštitu prirode i životne sredine cijeni ovakav pristup i dobru praksu predstavnika NVO koji učestvuju u radu komisija za ocjenu predmetnih elaborata, kao i organizacija koje svoju relevantnost za kandidovanje svaki put potkrepljuju traženom dokumentacijom, kao i biografijama kandidovanih predstavnika o čijem izboru, još jednom da podsjetimo, odlučuje upravo Agencija za zaštitu životne sredine.
Koalicija 27 smatra da NVO koje su članice imaju dovoljno znanja i iskustva da kandiduju kvalitetne predstavnike, kao i da su potencijali organizacija za učešće u procedurama procjene uticaja na životnu sredinu veoma veliki, uz svakako potrebu stalnog usavršavanja i unapređenja stručnih referenci, na čemu se inače radi i u okviru naše mreže.
Kada je riječ o problematici malih hidrocentala i njihov uticaju na životnu sredinu, dovoljno je da se obiđu one koje su izgrađene, i za koje je Agencija dala ekološke saglasnosti, pa da i najveći laik shvati kako je zaštićena životna sredina i u kojoj mjeri su ispoštovane mjere definisane predmetnim elaboratima, pa predlažemo da Agencija ubuduće uvede praksu da i članovi komisija koje formira a koji su dali pozitivna mišljenja na predmetne elaborate za male hidrocentrale, kao i odgovorna lica iz Agencije, obiđu teren i vide rezultate svog rada, što bi bilo elementarno pristojno i etički.
O kvalitetu predmetnih elaborata koji se stavljaju na javnu raspravu i javni uvid, govore i činjenice da kada se javnost zainteresuje, kao što je slučaj sa malim hidrocentralama, postoji značaj broj agrumentovanih kritika, utemeljinim na činjenicama, a propusti obrađivača, kao što su totalno promašene opštine i projekti, čestvo su najbolji dokaz koliko je posvećeno pažnje u prirpemi stavljanja u proceduru tih dokumenata.